De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso bedrijven?

Reading Time: 6 minuten

Welkom bij deze whitepaper over de impact van de nieuwe Omgevingswet op Seveso (BRZO)-bedrijven. In deze whitepaper, getiteld “De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso (BRZO) bedrijven?”, bespreken we de veranderingen die deze wet met zich meebrengt en hoe deze bedrijven zich hierop kunnen voorbereiden.

Kleuren foto oprichter DG-360 Chris Ackermans voorkant

Ik ben Chris Ackermans van DG-360°. Met de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, staan Seveso (BRZO)-bedrijven voor enkele belangrijke veranderingen.

Deze whitepaper biedt essentiële inzichten om uw bedrijf succesvol aan te passen aan de nieuwe regelgeving.

 Ontdek hoe de naamswijziging van BRZO naar Seveso, de integratie van vergunningstelsels, en de digitalisering via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) uw bedrijf zullen beïnvloeden.

Bereid uw bedrijf voor op een toekomst waarin veiligheid en milieu centraal staan, en ontdek de kansen die deze wet biedt op het gebied van innovatie en maatschappelijke betrokkenheid.”

— Chris Ackermans, CEO DG-360°

Heeft u vragen of wilt u weten hoe DG-360° uw bedrijf kan ondersteunen met ons state-of-the-art veiligheidsbeheerssysteem? Neem dan contact met ons op.

De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso (BRZO) bedrijven?

Na een paar keer te zijn uitgesteld omdat het onderliggende digitale stelsel er technisch gezien nog niet klaar voor was, is de Omgevingswet nu echt per 1 januari 2024 ingevoerd.

In de nieuwe Omgevingswet zijn 26 wetten voor de leefomgeving gebundeld tot 1 wet. De nieuwe Omgevingswet is verder uitgewerkt in 4 Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s):

De inhoud van het Brzo 2015, zoals overgenomen uit Richtlijn nr. 2012/18/EU van het Europees Parlement komt vooral terug in de eerste 3 AMvB’s.

  • Omgevingsbesluit (Procedures, coördinatie, toezicht en handhaving)
  • Besluit kwaliteit leefomgeving (De aanwijzing van domino-inrichtingen, de risicokaart en de veiligheid afstanden in het omgevingsplan)
  • Besluit activiteiten leefomgeving (De Brzo inhoud (verplichtingen)
  • Besluit bouwwerken leefomgeving

Om de Omgevingswet uit te voeren, hebben overheden de beschikking over 6 ‘kerninstrumenten’: de omgevingsvisie, het programma, decentrale regels, algemene rijksregels, de omgevingsvergunning en het projectbesluit. Hiermee kunnen zij beleid maken en uitvoeren. (Link)

De nieuwe opzet van de wet beoogt de regels omtrent ruimtelijke ordening, milieu, water en natuur eenvoudiger en inzichtelijker te maken. BRZO-bedrijven, die zich bezighouden met gevaarlijke stoffen, worden sterk beïnvloed door de wijzigingen in de regelgeving. Hier zijn enkele belangrijke gevolgen van de Omgevingswet voor BRZO-bedrijven:

De term BRZO wordt vervangen door Seveso

Het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (Brzo 2015) is per 1 januari 2024 ingetrokken en opgenomen in de nieuwe Omgevingswet. (Link)

Besluit risico's zware ongevallen 2015 BRZO 2015

Een naamswijziging maakt niet heel veel uit in de inhoud, maar voor de vorm natuurlijk wel. Een gemiddeld Seveso bedrijf heeft in al haar hand-boeken/procedures, werkinstructies & formulieren gemiddeld 125x het woord BRZO staan. De jaarlijkse BRZO inspecties (die gewoon doorgaan, maar dan als Seveso inspectie, door de Seveso omgevingsdiensten) (link) zullen uiteraard geen gecategoriseerde overtredingen gaan schrijven als een het bedrijf overal nog steeds BRZO heeft staan, maar het is wél een indicator hoe goed/snel het bedrijf inspeelt op veranderingen.

Eenvoudiger vergunningensysteem

    De Omgevingswet integreert verschillende vergunningstelsels in één omgevingsvergunning. Voor Seveso bedrijven betekent dit minder administratieve last doordat milieuvergunningen, bouwvergunningen en watervergunningen nu worden samengebracht in één vergunning.

    Snellere procedures, wat met name belangrijk is bij uitbreiding of aanpassing van installaties.

    Een mogelijkheid om digitaal aanvragen en communiceren via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), dus niet meer via de OLO, wat de doorlooptijden kan verkorten.

    Informatiepunt Leefomgeving DSO De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso(BRZO) bedrijven?

    Integrale benadering van risico’s

    De Omgevingswet legt een grotere nadruk op een integrale benadering van veiligheid en milieu. Voor Seveso bedrijven betekent dit dat er meer aandacht komt voor de omgevingsveiligheid in de breedste zin van het woord, waarbij niet alleen wordt gekeken naar interne veiligheid, maar ook naar de effecten op de omliggende omgeving (bijvoorbeeld impact op nabijgelegen woningen en infrastructuur). Seveso bedrijven deden dit al heel behoorlijk, dus dit is vooral een punt voor Arie bedrijven om in de gaten te houden.

    De risicoanalyse breder wordt getrokken, waarbij naast veiligheidsrisico’s ook milieuaspecten worden meegenomen in het kader van de gebruiksruimte van de omgeving.

    Meer verantwoordelijkheid bij bedrijven

    De Omgevingswet gaat uit van zelfregulering en meer eigen verantwoordelijkheid, voor zowel burgers, als voor bedrijven. Dit betekent voor Seveso bedrijven dat zij proactief moeten aantonen dat zij voldoen aan de veiligheidseisen en milieurisico’s beheersen, bijvoorbeeld via periodieke milieu- en veiligheidsrapportages.

    Bedrijven zelf verantwoordelijk blijven voor monitoring en naleving van milieuregels, met een grotere nadruk op preventie van incidenten.

    Afstemming met omgevingsplannen

    Gemeenten en provincies stellen onder de Omgevingswet omgevingsplannen en programma’s op, waarin lokale regels voor de fysieke leefomgeving worden vastgelegd. Gemeenten leggen in hun omgevingsplannen niet alles meer tot in detail vast, zoals zij dat eerder wel deden in bestemmingsplannen. (link) Hierdoor hebben inwoners en bedrijven meer ruimte om hun plannen uit te werken.

    Seveso bedrijven moeten echter uiteraard wél rekening houden met deze plannen, vooral in relatie tot ruimtelijke indeling, zoals bufferzones tussen het bedrijf en omliggende woonwijken of natuurgebieden.

    Mogelijke beperkingen of aanpassingen in bedrijfsvoering om aan lokale omgevingsdoelen te voldoen, zoals emissienormen of risicobeperkende maatregelen voor omwonenden.

    Strengere eisen voor risicobeheersing en transparantie

    Seveso bedrijven moeten onder de nieuwe Omgevingswet zorgen voor transparantie richting de overheid en het publiek over hun risico’s en maatregelen.

    Proactief risicocommunicatie voeren met de omgeving, bijvoorbeeld door bewoners te informeren over de aard van de risico’s en de genomen veiligheidsmaatregelen.

    Beter inspelen op lokale omgevingsrisico’s, bijvoorbeeld als er gevoelige bestemmingen in de buurt liggen zoals ziekenhuizen of scholen.

    Betere samenwerking met overheden

    De Omgevingswet stimuleert nog meer de samenwerking tussen bedrijven en overheden. Seveso bedrijven hadden al te maken met gezamenlijke controles en integrale handhavingsacties van verschillende overheidsinstanties, zoals:

    • De gemeente.
    • De Omgevingsdiensten.
    • Veiligheidsregio’s.
    • Brandweer
    • Provincie

    De nieuwe wet maakt dus voor Seveso bedrijven op dit punt niet zo’n verschil. Voor Arie bedrijven echter des te meer. Het kan leiden tot betere en meer gecoördineerde inspecties en toezicht, maar ook tot een grotere verantwoordelijkheid om de dialoog met verschillende belanghebbenden actief te voeren.

    Flexibiliteit voor innovaties

    De Omgevingswet biedt Seveso bedrijven ook kansen op het gebied van innovatie, omdat de wet meer ruimte biedt voor maatwerk en flexibiliteit. Hierdoor kunnen bedrijven:

    • Innovatieve oplossingen toepassen die milieuvriendelijker en veiliger zijn, zolang ze voldoen aan de algemene doelstellingen van de wet.
    • Bepaalde afwijkingen van standaardregels aanvragen, bijvoorbeeld als nieuwe technologieën leiden tot verbeterde veiligheid en minder milieu-impact.

    Maatschappelijke betrokkenheid en participatie

    Seveso bedrijven worden onder de Omgevingswet aangemoedigd om betere relaties op te bouwen met de lokale gemeenschap. Dit houdt in dat ze vaker moeten overleggen met omwonenden en andere stakeholders over hun activiteiten en de veiligheidsmaatregelen die zij nemen.

    Participatieprocessen moeten worden opgezet, zodat er inspraak is bij veranderingen in het bedrijf of de vergunningen die invloed kunnen hebben op de omgeving.

    Conclusie

    De impact van de Omgevingswet op Seveso bedrijven is op lange termijn aanzienlijk en vereist een andere manier van werken. De wet zorgt voor meer integratie van verschillende vergunningen, een grotere verantwoordelijkheid voor risicobeheersing, en een intensievere samenwerking met lokale overheden en omwonenden.

    Dit kan leiden tot efficiëntere processen en betere veiligheids- en milieupraktijken, maar vraagt tegelijkertijd om meer proactieve inspanningen van de bedrijven zelf om aan alle nieuwe eisen te voldoen.

    Op het gebied van specifieke nieuwe wet en regelgeving is er over de hele breedte van het Seveso-bedrijven landschap niet zoveel veranderd. De Europese richtlijn wás voorheen verankerd in het Besluit BRZO 2015 en is nu, verder onveranderd, verankerd in het Omgevingsbesluit, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving.

    De landelijke handhavingsstrategie heet nu niet meer Landelijke Handhavingsstrategie Brzo , maar Landelijke Handhavingsstrategie Seveso-inrichtingen (LHS). Inhoudelijk zijn er geen wijzigingen aangebracht. (Link)

    De BRZO inrichtingenlijst heet nu de Seveso inrichtingenlijst. Dit was eerst te vinden op brzoplus.nl en is aangepast naar seveso-plus.nl.

    Het Wabo-bevoegd gezag bestaat niet meer, omdat de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) niet meer bestaat, aangezien deze is opgenomen in de Omgevingswet. Hier hebben de verschillende overheden zelf ook nog wel moeite mee, zowel op de websites als in de (nieuwe) memo’s.

    In de nieuwe Omgevingswet, is de Regeling Risico’s Zware Ongevallen (RRZO) geïntegreerd in een breder stelsel van regels voor omgevingsveiligheid. De RRZO, die tot nu toe gebaseerd was op het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO 2015), wordt in de Omgevingswet geherstructureerd en ondergebracht bij het thema omgevingsveiligheid, en dan vooral in het Bal.

    Besluit risico's zware ongevallen 2015 BRZO 2015 De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso(BRZO) bedrijven?

    De PGS6, welke handvatten geeft voor de implementatie van het VBS, was in de update van 2023 al gedeeltelijk aangepast richting de nieuwe omgevingswet (link) en kan gewoon gebruikt blijven worden.

    Bedankt voor je interesse in onze whitepaper: De nieuwe omgevingswet, wat verandert er voor Seveso(BRZO) bedrijven? Houd onze socials in de gaten voor meer interessante onderwerpen.

    Heeft u vragen of wilt u weten hoe DG-360° uw bedrijf kan ondersteunen met ons state-of-the-art veiligheidsbeheerssysteem? Neem dan contact met ons op.

      Bronnen

      https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl

      https://www.getdialog.io/nl/post/de-omgevingswet-is-hier-wat-nu

      https://www.dcmr.nl/actueel/nieuws/brzo-omgevingsdiensten-gaan-verder-als-seveso-omgevingsdiensten.

      https://iplo.nl/regelgeving/omgevingswet/introductie/maak-kennis-omgevingswet

      https://publicatiereeksgevaarlijkestoffen.nl/publicaties/online/pgs-6/2023/0-1-juni-2023

      https://nipv.nl/blog/landelijke-handhavingsstrategie-seveso-inrichtingen

      Ontdek DG-360°: Jouw partner in Veiligheidsbeheer.

      Reading Time: < 1 minuut

      DG-360° biedt een geavanceerd, cloud-based platform speciaal ontworpen voor Seveso- en ARIE-bedrijven, met een naadloze integratie van compliance en veiligheidsbewustzijn. Ontdek DG-360°: Jouw partner in Veiligheidsbeheer.

      Sectoren waarin DG-360° actief is, Chemie en petrochemie, zware industrie, logistiek. State of the art Veiligheidsbeheerssysteem voor Seveso en ARIE bedrijven.


      ARIE-plichtig? Wij helpen je bij de melding en zorgen met ons plug & play VBS voor een snelle implementatie.

      DG-360° is al succesvol geïmplementeerd bij meerdere ARIE-bedrijven, waardoor zij nu efficiënter en veiliger kunnen werken.

      Binnen 2 maanden operationeel.

      Ons gebruiksvriendelijke dashboard maakt het voor de gebruiker eenvoudig en overzichtelijk.

      DG-360° onderscheidt zich door zijn meertalige platform, persoonlijke klantenservice en snelle implementatie, waardoor het een voorkeurspartner is voor bedrijven die streven naar uitmuntendheid in veiligheidsmanagement.

      Neem vandaag nog contact met ons op voor een demo en ontdek hoe DG-360° uw bedrijf helpt om in compliance te blijven.

      Ontdek DG-360°: Jouw partner in Veiligheidsbeheer.

      🌐 www.dg-360.nl
      📧 Contact formulier

      Ontdek DG-360°: Jouw partner in Veiligheidsbeheer. Dashboard DG-360° op sherm  laptop met witte muis, planten en pennenbakje
      Verkrijg een helder overzicht van uw organisatie met ons geavanceerde dashboard

      ARIE-plicht Zelf-check

      Reading Time: < 1 minuut

      DG-360° bied u gratis een ARIE-plicht zelf-check aan.

      Voor wie is deze ARIE-plicht Zelf-check?

      Bedrijven die ónder de Seveso drempels liggen (minder dan ca. 100 ton gevaarstoffen) maar boven de ARIE drempels liggen (meer dan ca. 33 ton gevaarstoffen). ARIE bedrijven moeten zich melden, waarna ze een aanvullende aanvullende Risico Inventarisatie & Evaluatie (ARIE) moeten doen én waarna ze een VeiligheidsBeheersSysteem (VBS) moeten gaan voeren, iets wat eerder alleen voor Seveso bedrijven verplicht was.

      Wij laten u binnen 1 dag weten of uw bedrijf ARIE-plichtig is, of niet.

      U bent geen Seveso bedrijf want u slaat niet erg grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen op. Toch weet u niet of met de hoeveelheden die uw bedrijf opslaat of de ARIE-plichten van toepassing zijn op uw bedrijf. Voor u maakten wij deze zelf-check.

      Hoe werkt het?

      1. U vult onze checklist in en ziet direct of uw hoeveelheden drempelwaarden overschrijden.

      2. Met de door u ingevulde gegevens voeren wij gratis en binnen 1 werkdag een aanvullende berekening uit waarmee we bepalen of u ARIE-plichtig bent of niet.

      Gebruik nu onze Zelf-check en krijg duidelijkheid!

      KWF Tegen kanker. Voor het leven.

      Reading Time: < 1 minuut

      Tijdens de week van KWF gaat iedereen AAN, tegen kanker. Jij ook?

      Voor kanker kan niemand zijn ogen sluiten. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Daarom roepen wij heel Nederland op om AAN te gaan. Tegen kanker. En voor het voorkomen van kanker, vroege ontdekking, gerichtere behandelingen en een betere kwaliteit van leven voor mensen met en na kanker.

      Bij DG-360° zijn we maatschappelijk betrokken en steunen we graag goede doelen.

      Doneer online op onze collectepagina van KWF.

      Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven

      Reading Time: 2 minuten
      Logo DG-360 Interne Audits. Oranje achtergrond witte lijnen. Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven

      DG-360° komt op locatie de Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven verzorgen.

      Voor wie is deze Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven bundel?

      – Professionals binnen een Seveso-inrichting of ARIE-onderneming die de interne audit gestructureerd willen laten uitvoeren. #QHSE #HSE #KAM

      – Professionals die voorbereid willen zijn op de externe inspectie.

      Een Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven wordt uitgevoerd om te beoordelen of de organisatie voldoet aan de wettelijke eisen van het BRZO (Besluit Risico Zware Ongevallen) en de Europese richtlijn SEVESO-III. Het doel van de audit is om te controleren of de risico’s van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen voldoende worden beheerst en of de veiligheidscultuur binnen de organisatie op orde is.

      Deze bundel zorgt voor het uitvoeren van de Interne Audit conform de BRZO-richtlijn en helpt u te borgen dat uw organisatie volledig voldoet aan de wettelijke eisen van het BRZO en de Europese richtlijn SEVESO-III. Deze bundel helpt u grondig te controleren dat alle risico’s van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen adequaat worden beheerst en dat uw veiligheidscultuur op orde is.

      De Interne Audit Seveso & ARIE-bundel is met zorg samengesteld. Het begeleidt u stap voor stap bij de verificatie van de aanwezigheid van én het niveau van werking van alle 8 elementen van het door de Seveso-wetgeving voorgeschreven veiligheidsbeheersysteem (VBS).

      Deze bundel biedt een gestructureerde werkwijze voor de voorbereiding op de Seveso (BRZO)-inspectie en past in een (half-) jaarlijkse evaluatie van de goede werking van uw Seveso & ARIE-management systeem (VBS) waardoor u altijd voorbereid bent op de inspectie.

      Wat krijgt u?

      Wij voeren de Interne Audit Seveso (BRZO) & ARIE bij u op locatie uit. Dat biedt u zekerheid dat u volledig Seveso (BRZO) & ARIE-compliant werkt. (4 uur).

      On-site van Groningen tot aan Maastricht. Het enige dat u hoeft te regelen is een bakje koffie. ⛾

      Deze bundel geeft u een uitgebreide rapportage en actiepunten voor het waarborgen van compliance.

      Portable Document Format makkelijk om te delen en om op te slaan.

      Met deze bundel schaft u één Interne Audit voor één Element van uw VBS aan.

      Wij inspecteren aan de hand van de 8 elementen van de BRZO-2015 richtlijn of uw huidige VBS aan alle eisen voldoet en alle veiligheidsrisico’s beheerst.

      Elementen 0 tot er met 7 van het VBS, Interne Audit Seveso & ARIE-bedrijven

      Hulp bij al uw vragen.

      Onze persoonlijke klantenservice geeft u directe ondersteuning door echte mensen, geen keuzemenu’s of AI-chatbots.

      Door onze expertise en proactieve aanpak identificeren wij compliance- en veiligheidsrisico’s en bent u altijd voorbereid op inspecties.

      Onze audits helpen u om kosten te besparen door efficiëntie en naleving te verbeteren.

      Neem contact met ons op voor alle mogelijkheden! Plan met ons uw Interne Audits zodat u in compliance bent!

      Betrokken ondernemer Chris Ackermans.

      Reading Time: 4 minuten

      Lees ons Blog van onze sponsor reis naar de Noordkaap met de Noordkaap Challenge voor organisatie Goodwill.

      Het ingezamelde bedrag van € 4.535,- kan daardoor volledig naar Goodwill waar het wordt besteedt aan Goodwill Days. Dat zijn plezierige uitstapjes of nieuwe materialen voor mensen met dementie in een zorgcentrum en kinderen in medisch kinderdagverblijven.

      -Blog betrokken ondernemer Chris Ackermans.

      “Wij hebben heel veel plezier gehad en dat gunnen we een ander ook! ” Chris Ackermans heeft de Noordkaap Challenge volbracht. Samen met collega-ondernemer Frans Wagemakers reed hij in een Jeep Grand Cherokee uit 2005 in 13 dagen van Amsterdam naar de Noordkaap en terug. Een tof avontuur van 7.000 km, waarbij ze ook nog eens geld hebben ingezameld voor Goodwill, zodat er ook plezierige momenten gecreëerd kunnen worden voor kwetsbare mensen.

      Van bucketlist naar doen
      Via via spraken ze een oud deelnemer van de Noordkaap Challenge. De enthousiaste verhalen in combinatie met beelden van de prachtige natuur zorgden voor de eerste kriebels bij de heren. Het avontuur kwam op de bucketlist. Er werd over gedroomd en gesproken. Chris en Frans zijn allebei ondernemer en hebben allebei een gezin met jonge kinderen dus ook daar zat enige voorbereiding. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt: we gaan het doen! Met als doel: “Samen een geweldig avontuur beleven, de uitdaging aangaan en de Noordkaap bereiken. En niet alleen voor onszelf maar ook voor een goed doel.” En dat goede doel is Goodwill.

      Chris had met zijn bedrijf DG-360 al eerder Goodwill gesponsord en had daar goede ervaring mee: “Het voelt goed om mee te doen en het is zichtbaar dat het geld op de plek komt waar het voor bedoeld is.” Familie, vrienden, buren en relaties sponsorden het duo dat als Team 121 Trailhunters meereed. Zelf namen de mannen de kosten voor het gereed maken van de auto, brandstof en overnachtingen voor hun rekening. Het ingezamelde bedrag van € 4.535,- kan daardoor volledig naar Goodwill waar het wordt besteedt aan Goodwill Days. Dat zijn plezierige uitstapjes of nieuwe materialen voor mensen met dementie in een zorgcentrum en kinderen in medisch kinderdagverblijven.

      De start van de challenge
      Afgelopen december was het zover. De reis van 13 dagen ging in Amsterdam van start. Daar werd het roadbook door de organisatie van de Noordkaap Challenge overhandigd. Daarin zitten wegenkaarten met de aanbevolen route om via Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland uiteindelijk in Noorwegen bij de Noordkaap aan te komen. Gelukkig was er onderweg een goede verbinding met Google Maps en verliep de navigatie voorspoedig. Voor elke dag was een eindstation bepaald, daar konden de deelnemers overnachten. Dat gebeurde in hotels, campings, cabins en zelfs bij de lokale bevolking in huis.

      Wakduiken
      Onderweg waren er voor de deelnemers extra challenges georganiseerd zoals bijvoorbeeld rijden met een sneeuwscooter en een quad en wakduiken. “Dat laatste was een hele bijzondere ervaring” vertelt Chris. ”In het dikke ijs is een gat gemaakt waardoor je een duik kunt nemen in het ijskoude water. Je krijgt begeleiding over hoe je moet ademhalen want je hele lichaam krijgt écht een klap als je ineens in dat koude water stapt.”

      Noorderlicht
      “In Duitsland begon het met sneeuwen. En in Finland hebben we vier dagen lang alleen maar in de sneeuw gereden. Met uiteraard een stop in Rovaniemi, ook wel bekend als het dorp met het huis van de kerstman. Daarna klaarde het echter op en hebben we in zowel Noorwegen als Zweden vier nachten achter elkaar het noorderlicht kunnen bewonderen. De lucht was kraakhelder en het was een prachtig schouwspel. Het is echt zo ongelofelijk mooi als je wel eens leest.”

      Koude avonturen
      Het grootste deel van de reis is het buiten koud, heel erg koud. Chris: “In Finland lag de temperatuur tussen de -10 en -20 graden, in Noorwegen werd het nog kouder met temperaturen tot -30 en helemaal bovenin bij de fjorden werd het weer wat warmer en was het tussen de -5 en -10 graden. Toen we bij een stukje off the road rijden vast kwamen te zitten was het in de Jeep gelukkig heel behaaglijk. We kregen hulp en werden weer los getrokken. Zelfs onder deze omstandigheden reed de Jeep heel comfortabel, echt een top auto!”

      Plezier voor iedereen
      “We hebben heel veel plezier gehad dankzij deze reis. En dat plezier gunnen we een ander ook. Goodwill doet belangrijk werk, jullie brengen een stukje plezier. Bij kinderen en hun families en ook bij de mensen met dementie. De tijd dat het ons, of onze ouders zou kunnen overkomen, komt voor ons steeds dichterbij. Mijn oma had dementie. Uit ervaring weet ik dat kleine stukjes plezier deze mensen ondersteuning biedt in hun leven. Ik zie dat er steeds meer taken voor mantelzorgers bijkomen. Dat gaat soms ten koste van de hoeveelheid tijd die dan overblijft voor plezier maken, zoals een uurtje samen rummikub spelen. Juist die stukjes plezier geven het leven glans.”

      Over DG-360
      Chris Ackermans is eigenaar en veiligheidsadviseur bij zijn bedrijf DG-360 in Breda. Hij geeft advies aan bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken. Er zijn diverse wetten en regelgeving waar deze bedrijven aan moeten voldoen. Met het online platform van DG-360 kan een bedrijf alle veiligheidsprocessen op één plek verzamelen inclusief alle bijbehorende rapportages en bewijzen. Het doel is om met dit platform rampen als de vuurwerkramp in Enschede 2002 en Chemie-pack 2011 te voorkomen.

      1 januari 2024: De nieuwe Omgevingswet

      Reading Time: < 1 minuut

      Op 1 januari 2024 is de nieuwe Omgevingswet ingegaan. De Omgevingswet vervangt het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), waarbij Brzo-bedrijven nu worden aangeduid als ‘Seveso-inrichtingen’.

      SEVESO omgevingsdiensten

      Ook gaan per 1 januari 2024 de zes Brzo-omgevingsdiensten in Nederland opereren onder de nieuwe naam ‘Seveso-omgevingsdiensten’. De naamswijziging sluit aan bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

      Zes van de 28 omgevingsdiensten in Nederland zijn gespecialiseerd in het toezicht op risicovolle bedrijven. De rol binnen het VTH-stelsel omvat de uitvoering van de VTH-taken, waarbij ze gebonden zijn aan beleid, wet- en regelgeving. De zes diensten zijn Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, Omgevingsdienst Groningen, Omgevingsdienst Regio Nijmegen, RUD Zuid-Limburg en DCMR.

      Oorsprong naam Seveso

      De naam Seveso verwijst naar een gemeente in het noorden van Italië. In de buurt hiervan vond in 1976 een ontploffing in een chemische fabriek plaats. Dit leidde tot een Europese richtlijn om het risico op industriële ongevallen te verkleinen.

      BRZO bedrijven

      De regels voor Seveso-bedrijven staan niet langer in één besluit maar in drie:

      Voor complexe bedrijven is de uitgebreide voorbereidingsprocedure voor een Omgevingsvergunning milieu van toepassing. Dit geldt ook voor de milieu belastende activiteit Seveso-inrichting.

      Animatie van de nieuwe Omgevingswet

      In deze animatie krijgt u een korte uitleg over de nieuwe Omgevingswet. U krijgt met de Omgevingswet te maken als u iets wilt veranderen in uw leefomgeving vanaf 1 januari 2024.

      Hoe werkt het melden van een ARIE bedrijf?

      Reading Time: 5 minuten

      In de volgende hoofdstukken behandelen we: hoe werkt het melden van een ARIE bedrijf? De Aanvullende Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (ARIE) is een regeling in het Arbeidsomstandigheden besluit. De ARIE-regeling geldt voor bedrijven met vergelijkbare risico’s als bedrijven die volgens het Omgevingsbesluit zijn aangewezen als Seveso-inrichting: bedrijven die werken met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen.

      Als er bij ARIE-bedrijven iets mis gaat, kan dat grote gevolgen hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers.

      Om ook bij deze bedrijven zware ongevallen met gevaarlijke stoffen te voorkomen of de gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken, gelden voor hen in grote lijnen dezelfde regels als voor de Seveso-inrichtingen. Deze bedrijven zijn verplicht om een Aanvullende Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (ARIE) uit te voeren en deze periodiek – tenminste eens per 5 jaar – te evalueren.

      Vanaf 1 januari 2023 is een herziene ARIE-regeling van kracht. Deze herziene ARIE-regeling, inclusief bijlagen, is gepubliceerd op →wetten.overheid.nl

      Controleren ARIE-plicht

      Bedrijven moeten zelf controleren of de ARIE-regeling voor hen van toepassing is.

      Dit doen zij door te inventariseren welke (categorieën) gevaarlijke stoffen zij in huis hebben – of kunnen hebben – en in welke hoeveelheden. Deze (categorieën) gevaarlijke stoffen zijn opgenomen in → Bijlage I bij de herziene ARIE-regeling.

      Vervolgens moet worden getoetst of de hoeveelheden gevaarlijke stoffen boven de drempelwaarden uitkomen. Deze drempelwaarden zijn opgenomen in Bijlage I deel I en II bij de herziene ARIE-regeling.

      Komen de hoeveelheden gevaarlijke stoffen boven de drempelwaarden uit? Dan is het bedrijf ARIE-plichtig.

      Komen de hoeveelheden gevaarlijke stoffen niet boven de drempelwaarden uit? Het bedrijf is dan niet ARIE-plichtig. Wél moet het bedrijf de sommatieregel toepassen die is opgenomen in Bijlage I deel III bij de herziene ARIE-regeling. →Bijlage I deel III

      Wie moeten zich melden als ARIE-bedrijf?

      Bedrijven die gevaarlijke stoffen in huis hebben – of kunnen hebben – in hoeveelheden die boven de vastgestelde drempelwaarden uitkomen, zijn ARIE-plichtig. Zij moeten zich als ARIE-bedrijf melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.

      Hoe werkt het melden van een ARIE-bedrijf?

      ARIE-plichtige bedrijven moeten zich melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Dit kan via het →online meldformulier ARIE-bedrijven.

      U logt in met een account of via eHerkenning en vult het meldingsformulier in voor elk ARIE-plichtig bedrijf/vestiging. Daarbij uploadt u een bestand met alle (mogelijk) aanwezige gevaarlijke stoffen.

      Stapsgewijs ziet het meldproces voor ARIE-bedrijven er als volgt uit:

      • Bezoek de meldpagina voor ARIE-bedrijven.
      • Online autorisatie aanvragen.
      • Inloggen via account. ▼
      • Aanmelden kan door gebruik te maken van een account. U maakt een account aan voor elk ARIE-plichtig bedrijf/vestiging. Na het aanvragen van autorisatie, beoordelen wij uw account. Na goedkeuring wordt uw account geactiveerd en ontvangt u per e-mail bericht met het verzoek om een wachtwoord in te stellen. Het kan 5 werkdagen duren voordat u een autorisatiecode van ons ontvangt. Deze code heeft u nodig om in te loggen op het meldingenplatform.
      • Inloggen via eHerkenning. ▼
      • Ook het inloggen via eHerkenning wordt mogelijk gemaakt. Voor meer informatie over eHerkenning of het aanvragen van eHerkenning gaat u naar →eherkenning.nl. Zorg ervoor dat u bij uw aanvraag voor de juiste vestiging of KvK-structuur wordt gemachtigd.
      • Opgeven gevaarlijke stoffen. ▼
      • Bent u ingelogd, dan krijgt u een Excel bestand aangeboden. Dit is het bestand waarin de (mogelijk) aanwezige gevaarlijke stoffen binnen het bedrijf/de vestiging waarvoor u een melding doet moeten worden opgegeven.
      • Het ingevulde Excel bestand moet u aan het eind van het meldingsproces uploaden als bijlage bij de melding.
      • ►DOWNLOAD ‘uploadbestand ARIE-bedrijf’ EXCEL (De bestanden die u uploadt mogen bij elkaar opgeteld maximaal 25 MB groot zijn. Bijvoorbeeld: 1 bestand van 25 MB of 5 bestanden van elk 5 MB).

      In het uploadbestand geeft u, per gevaarlijke stof of stofcategorie, aan:

      • de hoeveelheid die aanwezig is (of kan zijn) in tonnen vloeibaar
      • de hoeveelheid die aanwezig is (of kan zijn) in tonnen vast
      • de hoeveelheid die aanwezig is (of kan zijn) in tonnen gas
      • de aard van de stof. (In de kolom ‘aard’ voert u gegevens in over de fysieke vorm, concentratie of toestand van de stof, Niet voor iedere stof zal het nodig zijn om de aard te beschrijven. U kunt de kolom dan leeg laten.

      Inspectieproces

      Het inspectieproces voor ARIE-bedrijven is vergelijkbaar met het inspectieproces voor Seveso-inrichtingen De verplichtingen waaraan ARIE-bedrijven moeten voldoen zijn immers vergelijkbaar. 2 punten waarop een ARIE-inspectie afwijkt van een Seveso-inspectie: ARIE-inspecties worden, in tegenstelling tot Seveso-inspecties, uitsluitend door de Nederlandse Arbeidsinspectie uitgevoerd en nemen overwegend minder tijd in beslag.

      Hieronder een mooi stuk van Rene van Dort, Process safety expert bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Met zijn visie op het VBS voor ARIE bedrijven.

      RENÉ VAN DORT
      PROCESS SAFETY EXPERT BIJ DE NEDERLANDSE ARBEIDSINSPECTIE

      Bedrijven zien een veiligheidsbeheerssysteem (VBS) nogal eens als een noodzakelijk kwaad. Toch is het dat niet. Veilig werken met gevaarlijke stoffen komt niet vanzelf, dat moeten werkgevers actief managen. Het veilig functioneren van een bedrijf heeft een relatie met het algemene beheer ervan.
      Als veiligheid op orde is, komt dit ten goede aan processen zoals productie, kwaliteit, milieu, HRM, financiën, etcetera.
      Het veiligheidsbeheerssysteem zoals gevraagd wordt in de Arie-regelgeving is samengesteld door Europese experts van bedrijven en overheden. Wat behelst dan zo’n veiligheidsbeheerssysteem? Onder andere de al aanwezige organisatie, procedures, verantwoordelijkheden, gebruiken en dergelijke. Niks nieuws onder de zon.
      Deze standaardzaken zijn onderdeel van de zeven elementen van het veiligheidsbeheerssysteem:


      de organisatie en het personeel
      de identificatie en evaluatie van de gevaren en risico’s van zware ongevallen
      de controle op de uitvoering
      de wijze waarop wordt gehandeld bij wijzigingen
      de planning voor noodsituaties
      het toezicht op de prestaties
      controle en analyse

      Het hart van een VBS is de identificatie en evaluatie van de gevaren en risico’s van zware ongevallen. Als je niet weet wat er kan gebeuren weet je immers ook niet welke maatregelen je moet treffen om deze risico’s te vermijden. Deze inventarisatie moet compleet zijn, je mag geen gevaren en processen vergeten. Het is daar-om belangrijk om de risicobeoordeling methodisch en zorgvuldig uit te voeren. Na implementatie van de maatregelen die voortkomen uit deze beoordeling dient gecheckt te worden of de getroffen maatregelen daadwerkelijk effectief zijn.

      Het door een ARIE-bedrijf in te richten VBS dient een gepast niveau te verkrijgen. Ik verwacht dat veel
      onderdelen van het VBS al aanwezig zijn in uw bedrijf. Het advies is om vooral gebruik te maken van de al aanwezige organisatie, procedures, afspraken en deze aan te vullen met de ontbrekende onderdelen van de elementen
      .

      Een VBS moet niet een “boek in de kast” worden. Daar wordt uw bedrijf niet veiliger van. Betrokkenheid van werknemers verkrijg je door zo veel als mogelijk dit VBS in eigen beheer gezamenlijk op te stellen. Een werkgever zal de toepassing moeten stimuleren en waarderen. Uiteindelijk met als doel slachtoffers onder werknemers te vermijden.

      Met als spin-off een betere beheersing van de bedrijfsvoering.”

      Een animatie van de logo van DG-360.

      Graag biedt DG-360° uw de hulp en ondersteuning aan bij het aanmelden van uw ARIE bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

      Is mijn bedrijf ARIE-plichtig?

      Bent u een veiligheidsprofessional bij een bedrijf dat gevaarlijke stoffen opslaat en twijfelt u of de ARIE-plichten van toepassing zijn op uw bedrijf?

      Bij DG-360° begrijpen we dat het lastig kan zijn om te bepalen of uw bedrijf ARIE-plichtig is.

      Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende ARIE-plicht zelf-check aan. Binnen één werkdag laten wij u weten of uw bedrijf aan de ARIE-criteria voldoet.

      Wilt u snel en eenvoudig weten of uw bedrijf ARIE-plichtig is? Vul dan onze ARIE-plicht zelf-check in en ontvang binnen één werkdag duidelijkheid.

      Sponsors logo’s zitten erop!

      Reading Time: 2 minuten
      Logo Noordkaap Challenge 2023 met logo DG-360 witte achtergrond

      De Jeep Grand Cherokee is mooi gevuld met logo’s.

      Het aftellen is begonnen! Over een aantal dagen beginnen wij aan onze Noordkaap Challenge 2023. Trots om organisatie Goodwill te ondersteunen in hun doel om een bijdrage te leveren aan ontspanning en emotieverwerking bij kinderen met een beperking en mensen met dementie.

      De Jeep Grand Cherokee is mooi gevuld met de logo’s van onze sponsors. Bedankt voor jullie bijdrage!

      Volg ons in onze reis naar de Noordkaap en bibber mee als wij jullie op de hoogte houden van onze Challenge in de sneeuw. Track&Trace ons!

      winterlandschap donker vuurwerk

      Onze Team naam: Trailhunters

      Reading Time: < 1 minuut

      Onze teamnaam Trailhunters (trail of tears) voor onze Noordkaap Challenge, waar komt die eigenlijk vandaan?

      De ‘Trail of Tears’ was de gedwongen herplaatsing van de Ahniyvwiya indianenstam (mag je nog wel zeggen), van het oosten naar het westen van de Verenigde Staten rond het jaar 1838.

      Deze stam staat nu beter bekend als de Cherokees. De auto waar wij in rijden, is vernoemd naar deze stam.

      De tocht resulteerde in de dood van naar schatting 4000 Cherokee. In de Cherokee-taal heet deze gebeurtenis Nunna daul Isunyi, “het pad waarop we huilden”.

      De Cherokee staan/stonden ook bekend om hun enorm sterke sociale cohesie en vooral de manier waarop zij met hun kinderen en ouderen omgingen.

      Dit is dan weer een mooi bruggetje naar ons goede doel, de organisatie ‘Goodwill’.

      Trail of Tears National Historic Trail Route by land (blue dots), water (blue line), other major routes (green line)
      nl_NL